Een andere match op de Westfriese Beursvloer was met De Wilgenhof, een kleinschalig woonproject voor ouderen met dementie. De locatie heeft ongeveer 52 cliënten. Tijdens deze beursvloer hebben wij gekeken wat we als organisatie voor de ouderen in West-Friesland kunnen betekenen, en hadden we De Wilgenhof opgezocht. Uit dit gesprek met De Wilgenhof bleek dat er vraag was naar een empathiepop.

Empathiepoppen zijn poppen die speciaal ontwikkeld zijn voor mensen met dementie. De poppen moedigen aan tot communicatie en interactie bij de gebruiker. Ze zijn enigszins verzwaard waardoor er een natuurlijke prikkel ontstaat om voor de pop te willen zorgen. Ze zijn heerlijk zacht en hebben een blik in hun ogen die uitnodigt tot communicatie. Door hun vrolijke kleuren en zachte stof wordt iedereen gestimuleerd om de poppen te knuffelen en te strelen. De poppen kunnen in de wasmachine gewassen worden.

Na het overhandigen van de pop werd het meteen in gebruik genomen. Het resultaat was ook direct te zien! Een mevrouw op hoge leeftijd en in gevorderde stadium van dementie communiceerde met de pop.

Voor de verpleging is het ook erg fijn. De pop zorgt er namelijk ook voor dat mensen rustiger blijven en zich prettiger voelen.

Door dit succes zijn we een inzamelactie begonnen bij ons in de winkel. Alle donaties worden momenteel ingezameld voor een familie van deze empathiepoppen! Hoe meer poppen, hoe meer mensen we kunnen helpen!