De Tovertafel is een speels product die ouderen in de midden tot late stadia van dementie stimuleert in fysieke en cognitieve activiteit en sociale interactie met minimale begeleiding. Het nieuwe spelconcept bestaat uit interactieve lichtanimaties die worden geprojecteerd op de huidige eettafel. De animaties reageren op de beweging van handen en armen. Raakt iemand ze aan, dan veranderen ze van richting of van omvang. Er zijn spellen op allerlei niveau’s.

Voor de Tovertafel zijn zeven spellen speciaal ontwikkeld om ouderen met dementie op fysiek, sociaal én mentaal vlak te stimuleren. Het initiatief in de spellen ligt altijd bij de Tovertafel, omdat mensen met dementie daar vaak moeite mee hebben. De Tovertafel geeft regelmatig sensorische prikkels, zodat de aandacht weer wordt teruggebracht naar het spel.

De spellen
Bladeren: Door een windvlaag wordt de tafel bedekt met herfstbladeren. Met je handen kun je proberen de tafel schoon te vegen. En… vele handen maken licht werk! Maar let op, door de wind dwarrelen de bladeren zo weer terug.

Bloemen: De prachtige bloemen die over de tafel bewegen, hebben iets wonderlijks. Als je ze aanraakt, verrassen ze je; ze worden groter, beginnen te draaien of veranderen van kleur.

Rijmpjes: Er zweven een aantal ringen over de tafel. Bij het aanraken van één van de ringen verschijnen de eerste regels van een rijmpje. Maak het rijmpje af en raak een andere ring aan om te controleren of het klopt.

Gezegden: Als je met je hand één van de stippen aanraakt die over de tafel zweeft kan het spel beginnen. Er zal een gedeelte van een gezegde worden geprojecteerd en het is aan jullie om het gezegde af te maken. Raakt iemand aan tafel nog een stip aan dan verschijnt het hele gezegde en weet je of jullie het goed hadden.

Strandbal: Verander de strandbal van richting en snelheid door hem aan te raken. Zo kun je met de bal overgooien rondom de tafel. Het goede nieuws: de bal valt nooit op de grond, want bij de tafelrand stuitert hij terug.

Visjes: Er zwemmen vissen over tafel! Kan jij ze naar je toe lokken? Dit spel is ontwikkeld om de speler fysiek uit te dagen, maar er is ook een lichte sociale stimulans.

Vlinders: Wat een mooi gezicht, al die vrolijke vlinders die over tafel fladderen! Als je je handen op tafel legt, strijken ze naast je neer of komen ze op je handen zitten.

Missie Tovertafel
Door middel van speelse interacties is het plezier in bewegen en sociale interactie terug te brengen. Uit onderzoek is gebleken dat 90% van de ouderen met dementie zeer passief is. Zij hebben behoefte aan persoonlijke stimulatie, wat door de aanhoudende bezuinigingen in de zorg tegenwoordig helaas moeilijk kan worden aangeboden. De Tovertafel doorbreekt deze apathie door op een speelse manier beweging en gesprekken te stimuleren. In de huiskamers van zorginstellingen komen bewoners in verschillende stadia van dementie samen. Met de Tovertafel streven we ernaar om deze mensen met elkaar te verbinden. Iedereen kan deelnemen op zijn of haar niveau.

Achtergrond
De Tovertafel is een wetenschappelijk onderbouwd product waaraan al vijf jaar wordt gewerkt door Hester Anderiesen (PhD aan de Faculteit Industrieel Ontwerpen (TUDelft) en Klinische Neuropsychologie (VU Amsterdam). Sinds 2010 doet zij onderzoek naar de zorgomgeving en fysieke (in)activiteit van ouderen met dementie. Ook deed zij onderzoek naar de ontwikkeling van spellen specifiek voor deze groep. Samen met ouderen in de midden tot late fasen van dementie en hun directe (zorg)omgeving ontwikkelde zij de Tovertafel, specifiek gericht op hun wensen.